دیابت نوع 1 معمولا در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شود و قبلا به عنوان دیابت نوجوانان شناخته شده بود. گفته­ ها هاکی از این مهم است که تنها  5٪  افراد مبتلا به دیابت، این نوع بیماری را دارند.

در دیابت نوع 1، بدن انسولین تولید نمی­کند.

«انسولین هورمونی است که توسط یک غده بنام پانکراس در بدن ترشح می ­شود. که باعث می ­شود بدن بتواند مقدار مواد قندی نظیر گلوکز را در جریان خون خود کنترل کند.»

با کمک درمان انسولین و دیگر درمان­ها، حتی کودکان کوچک می ­توانند برای کنار آمدن با بیماری خود و داشتن زندگی طولانی و سالم، کنترل این بیماری را یاد بگیرند. اهم قضیه زمانی مشخص می­ شود که در دیابت نوع 1 غده پانکراس به طور کامل یا از کار افتاده است  یا شدیدا  کم کار شده (به اصطلاح تنبل شده است) و تقریبا چیزی به اسم انسلین داخل خود بدن تولید نمی­ شود.

بگذارید یک مقدار تخصصی­ تر صحبت کنیم. در واقع  این نوع از دیابت بر اثر تخریب سلولی سلول­ های β در پانکراس اتفاق می‌افتد و به نوعی از دست رفتن سلول‌های   β، تخریب سلولی ناشی از واکنش ایمنی سلولی است.

یعنی چه؟

ببینید یکی از واکنش­ های بدن، واکنش ایمنی سلولی است. در طی آن سلول­ هایی که به اصطلاح  آنتی بادی  (سلول­ های سیستم ایمنی بدن ) نام دارند با بلعیدن سلول­ های آلوده به ویروس و همچنین اجزای سلولی فرسوده کمک به ایمنی بدن می­ کنند. حال آنکه در بدن یک دیابتی سلول های β به دست این آنتی بادی ها بلعیده می شوند  !

در طی تخریب این سلول­ ها مارکرهایی در خون رها می‌شوند که شامل آنتی‌بادی علیه انسولین هستند. طی یک واکنش خیلی طبیعی از بدن و در پی تخریب سلول‌های بتا توسط سلول های ایمنی، ترشح انسلین کاهش می‌یابد تا جایی‌ که انسلین موجود نمی‌تواند قند خون را تنظیم کند. طبق گفته متخصصین معمولاً بعد از از دست رفتن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سلول‌های بتا است که دیابت ممکن است تشخیص داده شود و در این مرحله است که بیمار نیازمند انسولین خارجی می‌شود.

در حال حاضر فاکتور اصلی ایجادکننده دیابت نوع یک واکنش خود ایمنی شناخته شده‌ است. شواهد قوی نیز وجود دارند که عفونت ویروسی سلول‌های بتای پانکراس را به عنوان دلیل اصلی این واکنش ایمنی مطرح کرده­‌اند.

دیابت ناشی از ایمنی معمولاً در کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد اما ممکن است در هر سنی مشاهده شود.

 

دیابت نوجوانان