بگذارید با این کلام گفته هایم را شروع کنم که دیابتی های نوع 1 ابدا محدودیت غذایی ندارند فقط خوراک خود را کنترل شده و با برنامه باید مصرف کنند. و این به نوعی یک مزیت برای امثال ما به حساب می آید. نه به این خاطر که محدودیت در نوع خوراکی های مصرفی خود نداریم. بلکه به این خاطر که مجبور به برنامه ریزی و با برنامه بودن هستیم.

food

اگر یک دیابتی بتواند تغذیه خود را هدفمند کنترل کند و با برنامه، وعده های غذایی خود را پیش ببرد این امر او را یاری می کند تا امور دیگر زندگی خود را با برنامه ریزی انجام دهد و مطمئنا همه ما می دانیم که با برنامه ریزی زندگی کردن همان مقدار که سخت است، کارساز و موفقیت ساز است. اجبار در با برنامه بودن در زندگی دیابتی ها یک حسن است ولی خب متاسفانه بسیار کم به آن توجه داریم.

و خب یکی از دلایل آن هزینه های بالای درمان و خود مراقبتی است که مطمئنا نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اما دلیل اصلی نیست.

در مطالب بعدی منظور خود را از این گفته بیان خواهم کرد.

"همین ده دقیقه قبل از شروع نوشتن این متن من در حال خوردن یک شیرینی بودم؛ امروز ساعت دوازده از خواب بیدار شدم و انسلینم رو ساعت دوازده و نیم زدم و بدون اینکه چیزی بخورم رفتم کلاس، ساعت سه هم با افت قند شدید به یک ساندویچی رفتم و یک ساندویچ چرب با نوشابه خوردم. هر شب هم تا ساعت 6 یا 7 صبح بیدارم.

خب این یعنی نابودی رژیم غذایی و ته بی برنامگی. رعایت این چیز ها قرار نیست برای ما هزینه داشته باشد و اکثر ما با غرق شدن در روزمرگی اینگونه بی برنامه هستیم و ترجیح می دهیم از خودمان غافل باشیم. شاید با خود بگویید خب آدمی که خودش رعایت نمیکند چرا اینگونه فلسفه میچیند؟!!

دلیلش این است: شما تنها نیستید که اینگونه زندگی می کنید و نمی توانید در زندگی خود با داشتن برنامه درست قندخون خود را کنترل کنید. اما خب بالاخره باید دست به کار شویم.

اگر امروز هیچ کدام از موارد نابود کننده ای که من انجام داده ام را انجام ندادید به جز مصرف نکردن انسلین در سر موعد مقرر خود ! خب باید بگویم شما هم امروز ابدا قند خون خود را نتوانسته اید کنترل کنید.

یکی از مسائل مهم در دیابتی ها مصرف به موقع و منظم داروست، مخصوصا در دیابت نوع 1. حداقل کاری که می توانید برای کنترل قند خون خود انجام دهید مصرف منظم و به موقع داروهایتان است. این یعنی شروع مراقبت و تلاش برای خود مراقبتی.

با ما باشید تا در مطالب آینده مباحث اساسی در مورد خود مراقبتی را بیان کنیم.