این متن را نه برای دیابتی ها که برای تمامی جامعه می نویسم. مواردی کم اهمیت که خسارت های بزرگی به ما می زنند و تک تک ما وظیفه داریم حداقل این نکات را برای پدر و مادر خود رعایت کنیم. و باور کنید این کمترین کار اما موثر ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. اسم از پدر و مادر بردم زیرا جامعه هدف من در این مطلب افراد سالخورده و در مجموع کسانی هستند که دارای دیابت نوع 2 هستند یا به نوعی مستعد مبتلا شدن به دیابت نوع 2 می باشند. 90% دیابتی ها در دسته نوع 2 هستند. یعنی افراد مسن و سالخورده.

بی رحمانه نیست اگر بگوییم در کشور ما، اکثر افراد، مستعد ابتلا به دیابت هستند و این استعداد را نسل به نسل منتقل می کنند و به نوعی دیابت را به یک بیماری مسری و واگیر دار تبدیل کرده اند.

چطور؟!!!

استرس یکی از اصلی ترین دلایل بوجود آمدن دیابت و البته مرگبار ترین دلیل برای تشدید آن است. اصلا نمی توانید تصور کنید که یک استرس ساده چگونه می تواند جان شما را به خطر بی اندازد. این را نه بر اساس تحقیقات علمی دیگران که بر اساس تجربه تقریبا 10 ساله خودم از این بیماری و دیدن سایر دیابتی ها بیان می کنم.

که البته حرف این حقیر ابدا غیر عقلانی نیست و پزشکان نیز بر این مهم تأکید دارند که استرس و فضاهای استرس زا نه تنها برای یک دیابتی حکم مرگ را دارد بلکه آدم های سالم نیز ضربه های سهمگینی به خود می زنند که شاید بتوان گفت غیر قابل جبران و البته با پیامدهای بسیار زیادی همراه خواهد بود.

استرساسترس

تمام حرف بنده در این متن این است که افراد مسن و میان سال بسیار بیشتر از نسل جوان مستعد استرس و عصبانیت هستند و با توجه به اینکه بعد از میانسالی با بالا رفتن سن بدن شروع به فرسوده شدن می کند این عوامل تشدید می شوند و شاهد هستیم که چگونه باعث کوتاه شدن طول عمر آنها می گردد. چرا که این نقطه ای برای آغاز بیماری های مختلف در بدن هایی است که رفته رفته قابلیت دفاع آنها در برابر بیماری ها کمتر و کمتر می شود. و چه جالب که این رفتار به عنوان یک رسم،  نهادینه شده و نسل به نسل منتقل می شود و هر نسل با نتیجه هایی بدتر و وحشتناک تر روبرو می شود.

"نرخ ابتلا به دیابت به طرز قابل توجهی در ۵۰ سال اخیر به موازات چاقی افزایش یافته‌است. تا سال ۲۰۱۰ تقریباً حدود ۲۸۵  میلیون نفر مبتلا به این بیماری بودند و این درحالیست که تعداد آن‌ها در سال ۱۹۸۵ حدود ۳۰  میلیون نفر بوده‌است. عوارض ناشی از قند خون بالا می‌تواند شامل بیماری قلبی، سکته‌ها، ریتینوپاتی دیابتی که بر بینایی اثر می‌گذارد، نارسایی کلیوی که در آن فرد ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشد، و گردش ضعیف خون در دست و پا که ممکن است منجر به قطع عضو شود. عارضه حاد کتواسیدوزیکی از ویژگی‌های دیابت است که شیوع چندانی ندارد.[۵] البته، ممکن است کمای غیرآستونمی هایپروسمولار نیز رخ دهد. "

پاراگراف بالا عین متن ویکی پدیا در مورد دیابت نوع 2 می باشد.

می بینید! در عرض حدود 25 سال جمعیت دیابتین از 30 میلیون نفر به 285 میلیون نفر میرسد و این در حالی است که از کشور های جهان سوم آنچنان آمار دقیقی در دست نیس(حداقل تا سال 2010).

پدر و مادر ! کسانی که عمر خود را برای ما میگذارند، این حق را دارند که حداقل ما برای این مسائل پیش پا افتاده که در بلند مدت تأثیرهای بسیار زیادی بر روی آنها می گذارد و حتی باعث ایجاد یک الگو و سبک زندگی برای خودمان و حتی فرزندانمان می شود از آنها مراقبت کنیم.

diabetes

چکاپ به صورت ماهیانه، تلاش برای دور نگه داشتن آنها از استرس و مراقبت خورد و خوراک آنها چیزهایی هستند که شاید کم اهمیت دیده شوند اما بسیار مهم و بسیار حیاتی هستند. اگر برایتان مهم است که سالیان سال والدینتان در کنار شما شاد و بدون درد زندگی کنند و بتوانید با آنها لحظات شادی را سپری کنید این نکات را رعایت کنید تا نه تنها دیابت بلکه بیماری های دیگر را نیز بتوان پیشگیری نمود.

در مطالب بعدی به راه های ساده و پیش پا افتاده ای که می توان برای کنترل دیابت در دست گرفت خواهیم پرداخت.